De' Owner


Nursyaza Fareha Razali
19 y/old
Married With Md Masdir Mastan Since 7Sept 2013.. Hate my blog? click Here


ヅNur Syaza Farehaヅ(ღˇ◡ˇ)~♥
Saturday 16 March 2013 • 01:34 • 0 Sweet hearts


Hari ni aku nak share sikit lah about my life as Guru Kafa...:)...maybe korang mesti ingat kerja Guru Kafa ni senang kan..????mesti korang tefikir kan yg keje guru kafa ni simple,3 hari jer,..xlah susah sangat....
But..Actually....the truth is....ITS NOT EASY to being Guru Kafa....
yupt...memang easy lah bagi yang tak tahuu kerja2 yg harus dibuat oleh kamii as guru kafa ni..:)....bagi yang dah lama and berpenglaman..maybe,easy jer kot bagi diorang....but...for me yang baru jer start jadi guru kafa ni....baruu aku tau mcm mana perasaan jadii guru kafa tu..:)
First of all....before aku nak mengajar...example lah if tomorrow aku nak mengajar....aku kna buat RPH.....tau tak apa benda tu RPH..????hehe...RPH means RANCANGAN PENGAJARAN HARIAN....RPH is about what im gonna teach my anak2 tersayang pada hari ituu....:D..anak lah sangat..:p....yes....for example...Subjek Sirah....aku kena tulis apa isi kandungan yang aku nak ajar kat diorang,..then...aku kena pastikan apa hasil daripada pembelajaran diorang psal subjek tu.....then....buat refleksi.....rrefleksi is apa tindak balas mereka dlm subjek tu....if semua murid faham...then....positive comment lah aku tulis....if someone x faham...aku kena buat cadangan mcm mna supaya budak tu faham lagi dengan apa yang aku ajar..:)
Then.....this RPH aku kena sertakan dgn Klim gajii....sbb....ketua pengarah JAKIM(Sabah) nak tengok..before ketua pengarah JAKIM(Sabah)...penyelia aku dulu yang tengok..:)....imagine lah....satu hari ada 5 subjek....then...aku kna tulis smuanya..:).....betapa banyak yang aku kena potostet utk bagii tgok penyelia n yg sewaktu dgnnya..hahaha.....mmg sangat banyak lah..
actually....xlah susah sangat pun krja aku ni..:)....hehehe.....yang susah tu....nak handle murid2 aku....yla....umur 7,8, and 9 tahun....still kanak2 riang yang sangat nakal dan tak makan saman....haha....susah nk dengar ckp....but....i still can handle diorang jugaklah..:).......
ni lah cabaran paling susah buat aku....mengajar budak2 is challenge lah sangat bagi aku....:D...hehehe.....sbb...aku tak pernah kawal budak2....then,tiba2 dpt kerja yg perlu banyak bersabar...hehehe...aku bersyukur lah jugak dapat jadi Guru Kafa ni....at least....aku mengajar sambil2 belajar jugak lah....yla.....xsmestinya dah ada title Ustazah...trus smua pun aku tau....aku x mcm tu....masih banyak ilmu yg perlu aku cari..:)...yla....lagipun....umur aku ni baru 19 thun....imagine lah...aku guru kafa paling muda kat bahagian Kota kinabatangan....maybe kat JAKIM pun....hehehe...msa kat kursus induksi pun.....org tkejut aku bru 19 thun.....yla.....trlalu muda utk menjadi ustazah...hehehe....but...dah rezeki aku dapat kerja msa umur 19 thun...hehehe...Syukur sgt2..:)...bkn stakat dpt kerja....but...aku dpt pngalaman yg super best to the max lah..:D..hehehe....
actually....banyak lagiii aku nak share kat korang...tapi...mata dah nak ttup..:)....so...itulah sahaja sedikit sebanyak about my profession ..:)...Wassalam..^__^

Post a Comment


0 comment(s)
Written By:Nursyaza Fareha.Thanks for reading this Post.

Lovely Fellas

Tips Tricks And Tutorials

Chatting Here


Leave your Footprints HERE..
Do not use HARSH words here..
Do not Spamming any ADS or LINKS here..
Do Leave your comment here if you Follow me so i can Follow up you..:)
Please Be Nice :)
Contact Me

Contact me at...
: Nur Syaza Fareha(Chajo)
: @nursyazafareha
: Nursyazafareha
: nursyaza_fareha94
: nursyazafareha@ymail.com
: nursyazafareha
Follow & Like Sini





The Past


  • This Is Very Interesting..!! ^__^
  • Mustahilkah Untuk Melakukan Perubahan..??
  • Pelindung Vs Perosak
  • Pandangan Allah Lebih Penting.. ^__^
  • Kisah KEKASIH
  • Its Me ! >Syaza< ^__^

  • Klik @ Sedekah Sini


    Blog Archive




    Credit Section

    Template By: Her
    Base code: Her
    Some stuff:
    Fully Edited By: Nursyaza Fareha